Keisti kalbą:

Kur ir kaip ieškoti tinkamos verslo idėjos?

„Kurk savo verslą“, – šis raginimas girdimas gana dažnai. Kyla klausimas, kur rasti tinkamą idėją, kur jos ieškoti, kaip pradėti savo verslą? Šiame vaizdo įraše vienas sėkmingiausių naujosios kartos Lietuvos verslininkų Ilja Laurs skatina jaunuosius verslininkus ieškoti, žengti pirmąjį žingsnį ir sėkmingai įgyvendinti savo verslo idėją. Jis patars, įkvėps, motyvuos ir pasidalins praktiniais patarimais, kokių veiksmų imtis, jei norite pradėti savo verslo sėkmės istoriją.

Verslo pradžiai #Verslo idėja
  • Kaip atrasti ir sukonkretinti verslo idėją?
  • Kaip atpažinti pelningą verslo idėją?
  • Ko verta idėja, kol ji neįgyvendinta?

Ko verta idėja, kol ji dar nėra įgyvendinta?

Pabandysiu išsklaidyti keletą mitų. Pirmas mitas yra, kad bet kokia idėja savaime turi nors kokią vertę. Iš tikrųjų, dažniausiai nepatyrusiam žmogui atrodo, kad idėja yra vertė ir tiktai sapnuoja, kaip ją sugalvoti. Ir atrodytų viskas – kai ją turėsi, tai kitą dieną iš karto milijonierius, viskas susiklosto kaip Pelenės istorija. Deja, taip nėra. Be įgyvendinimo idėja yra visiškai nulinės vertės. To dažniausiai žmonės neįvertina. Atvirkščiai, suradę kažkokią idėją bando ją slėpti, niekam nepasakoti ir galiausiai viskas baigiasi tuo, kad niekaip neįgyvendina.

Kartais tiesiog juokauju, sakau, kad kas iš to, kad aš turiu idėją sukurti popieriaus plonumo televizorių. Ar man nors centą kažkas už tokią idėją sumokės? Greičiausiai, kad ne. Bet jeigu pagaminsiu tokį televizorių iš tikrųjų, atlikęs begalę tyrimų, atradęs naujus fizikos dėsnius, tai bus beprotiškai aukšta vertė. Bet tam reikia tą padaryti, įgyvendinti. Kas iš to, kad aš turiu idėją pastatyti dangoraižį, aukštesnį negu Dubajuje? Gal dviejų kilometrų aukšto. Kas iš to? Nulis.

Iš tikrųjų pirmas dalykas, ką reikia suprasti, kad savaime idėjos vertė yra nulinė. O pasiruošti, daug dirbti, kad kažką padaryti ir padaryti geriau, gražiau, aukščiau negu kiti, čia iš tikrųjų yra stebuklas.

Kur ieškoti geros verslo idėjos?

Antras mitas, kad idėjų yra labai mažai. Kad jų reikia ieškoti kaip aukso ar deimantų. Tiesa yra visiškai ne tokia. Šią sekundę aplink mus yra daug daugiau idėjų negu žmonių, galinčių, norinčių jas nors kiek pabandyti įgyvendinti. Iš tikrųjų technologiniai proveržiai ateina labai greitai. Taigi, šiemet, pavyzdžiui, diskutuojame apie dirbtinį intelektą, apie dronus, robotus, minčių skaitymą, daiktų spausdinimą ir visa kita. Aplink kiekvieną vertikalę atsiranda gal šimtai įvairių verslo modelių, kur potencialiai galima pabandyti įgyvendinti.

Taigi, tikrai nejuokauju sakydamas, kad šią sekundę yra keletas tūkstančių idėjų, kurių ne tik kad niekas neslepia, jos tiesiog egzistuoja, atsiranda šimtais kas minutę, kas sekundę. Bet žmonių, kurie sako, jog paimsiu šitą idėją ir investuosiu, bent jau kažkiek savo laiko, kad pabandyti kažką sukurti, iš tikrųjų tokių žmonių yra mažai. Taigi, karjeros pradžioje to nelabai suvokiau, irgi žiūrėjau kaip visi, kažkiek susidūręs, ypač po to, kai perėjau į investicijas, kai pradėjau profesionaliai domėtis idėjomis, supratau, kad ko ko, o idėjų trūkumo tikrai nėra.

Kaip atpažinti potencialią verslo idėją?

Labai geras klausimas. Tai labai priklauso, iš kurios pusės žiūri. Papasakosiu, kaip atrodo investuotojo požiūris į idėjas. Kažkiek tai padės potencialiam verslininkui suprasti, kaip mąsto investuotojai. Gal ir pačiam panašiai mąstyti. Suprasti, kada ir kaip, ir į kokius investuotojus kreiptis.

Prasideda viskas nuo to, kad profesionaliai stebi tam tikras proveržio vertikales, kaip mes jas vadiname. Pavyzdžiui, daiktų spausdinimas, dronai, dirbtinis intelektas. Tada bandai gilintis ir suprasti, kas vyksta šioje vertikalėje, kas ką padarė, kas ką pristatė, kas ką žada pristatyti. Tai yra ne daugiau negu tiesiog kasdien valandos skyrimas naujienų skaitymui. Yra labai daug interneto šaltinių, kur tiesiog gali kas rytą atidaryti kaip delfi portalą ir stebėti, kas vyksta. Jeigu visiškai fantazijos neturi, pakanka tiesiog skaityti naujienas, kad suprastum bendruomenę – kaip tos vertikalės pakeis pasaulį. Yra labai daug blogerių, analitikų, kurie tiesiog išdėsto savo mintis.

Dabar viena iš karštų sričių – virtualūs pašnekovai. Vietoj to, kad žmogui eiti į interneto svetainę ir pačiam ieškoti informacijos, tiesiog turi labai paprastą langelį ir kaip susirašinėji su žmogumi paprastai per telefoną, taip pat gali susirašinėti su robotu, kuris jau turi priėjimą prie viso informacinio žinyno, ir tada tau žmogiškąja kalba atsako į žmogiškus klausimus, labai paprastai pateikia tą informaciją pokalbio formatu. Tai manyčiau, kad toks principas, kur iš tikrųjų tu seki iš pat pradžių proveržio vertikales, po to išgrynini verslo modelius, po to supranti, kurie iš jų, dėl įvairių priežasčių, – tavo patirties, kontaktų rato, supratimo, resursų, kontaktų, ko tiktai nori, partnerių, – konkrečiai tau yra šiek tiek daugiau šansų įgyvendinti negu kažkam kitam, ir tada imiesi. Taigi, čia vėl nėra kvantinė fizika ir labai paprasta. Klausimas vėl susiveda į tai, kaip žmogus – ar iš tikrųjų aš tikiu savimi, savo jėgomis, iš tikrųjų noriu kažką pasiekti tam, kad bent jau kokius metus laiko skirti savo idėjos įgyvendinimui. Tiktai apie tai.

Kaip sukonkretinti verslo idėją?

Iš tikrųjų ko žmonės nesuvokia, kad idėjos niekada neprasideda pakankamai detaliame lygmenyje, kad jas būtų galima imti ir daryti. Kitais žodžiais, jeigu aš sumąsčiau, kad čia trūksta stebuklingiausio dangoraižio, tai visiškai nereiškia, kad vieną naktį man prisisapnavo visi brėžiniai. Ten su keturiais milijonais atskirų detalių, kur sujungti tiesiog tokia tvarka, kad viskas laikosi. Dažniausiai idėjos ateina labai abstrakčiai. Metafora, kurią dažnai naudoju yra... Kolumbas sakė: „Aš tikiu, kad Indija yra į tą pusę“. Taškas. Abstraktumo lygmuo jau gali būti viskas. Jau du sakiniai, jau kaip ten, kur, kokiais vėjais, ką reikia ten, kokiai kelionei ruoštis – dviem mėnesiams, šešiems mėnesiams – žalio supratimo. To pakako tiesiog pradėti daryti.

Tad sakysime tokiam lygmeny, kai idėja ateina, ji yra per abstrakti, kad nors ką būtų galima suvokti. Bet iš tikrųjų visa stiprybė žmogaus yra ta, kad jis gali pakeliui suprasti, kas vyksta, pakeisti savo kursą, įvertinti naują informaciją, reiškia, įsigilinti, kažką toliau padaryti. Tad dažnai būna, kad tiesiog tiki, kad Indija yra toje pusėje. Atrandi ne Indiją – Ameriką, vis tiek taip pat vertinga. Ir tada jau pakeliui po truputėlį įsigilini į rinką, į dalyvius, kas yra, kokie yra, kokios technologijos ką leidžia, ko neleidžia, eksperimentuodamas, kaip vartotojai reaguoja, tada po truputėlį po truputėlį vystai. Čia ir yra tas darbas, apie kurį sakau, kad reikia investuoti, nes užbaigto produkto įsivaizduoti pačioje pradžioje teoriškai neįmanoma.

Nuo ko pradėti savo verslą?

Visada linkiu pirmo žingsnio, nes iš tikrųjų sunkiausia yra žengti tą pirmąjį žingsnelį. Tegu tai būna pusdienio pasidomėjimas, kas yra kažką padaręs ar nepadaręs su tavo idėja ir tiek. Taigi, tas yra svarbiausias žingsnis.

Kiekvienam Jūsų verslo etapui

1
 

  Verslo pradžiai  

Ekspertų įžvalgos sėkmingai verslo pradžiai – nuo idėjos išgryninimo iki rinkodaros patarimų. 

2
 

  Verslo vystymui  

Efektyvus verslo valdymas ir gerosios praktikos: operacijų ir procesų optimizavimas, komandos plėtra ir kt. 

3
 

  Verslo augimui  

Rinkos dalyvių požiūris į klientų bazės plėtojimą, pažangų technologijų naudojimą, verslo modelio adaptavimą. 

Pasitikėjimas savimi. Kiekvieno sėkmingo verslo pradžia

Pradėkite verslą su SEB

Sužinoti daugiau