Hibridinių automobilių skaičius Lietuvoje kasmet didėja. Susisiekimo ministerijos duomenimis, iki 2019 metų kovo mėnesio šalyje buvo užregistruota daugiau negu 14 600 tokio tipo automobilių, kai prieš ketverius metus jų buvo vos 1 677. Kokios priežastys lemia, kad lietuviai vis dažniau renkasi hibridinius automobilius?
Kaunietis Mindaugas jau dešimtį metų vairuoja hibridinio modelio automobilius, todėl, kaip pats sako, spėjo įvertinti jų privalumus. Jo teigimu, Lietuvoje vis dar vyrauja įvairių nuomonių ar yra net mitų apie hibridinius automobilius. Pavyzdžiui, daugelis žmonių yra įsitikinę, kad elektros ir benzino variklį turinčios transporto priemonės yra labai brangios ir nykios.
„Mitas, kad ekologiškas automobilis bus brangus ir neturės prekinės išvaizdos. Jei pasigilintumėme į automobilių pardavėjų pasiūlą ir parduodamus modelius, pamatytumėme, kad beveik visi didieji automobilių gamintojai prekiauja hibridiniais automobiliais, o jų modelių ir komplektacijos pasiūla labai įvairi.
Kalbant apie kainas, verta pastebėti, kad hibridiniai modeliai yra brangesni už įprastus, kurie turi tik vidaus degimo variklius. To priežastis – pigesnė hibridinių modelių eksploatacija. Iki 10 proc. brangesnis hibridinis automobilis laikui bėgant atsipirks, todėl tai galima pavadinti investicija į ateitį“, – sako Mindaugas.
Mažesnės degalų sąnaudos
Pasak Mindaugo, apsispręsti, ar rinktis hibridinį, ar tik benzinu varomą automobilį, nebuvo sunku. Mažesnės kuro sąnaudos buvo vienas iš veiksnių, lėmusių apsisprendimą.
„Kalbant apie tokios pat klasės benzininį automobilį, verta prisiminti, kad jis sunaudoja 3–4 litrais daugiau degalų, o tai prilygsta vieno papildomo nedidelio automobilio kuro sąnaudoms. Tokią transporto priemonę man būtų tiesiog sunku išlaikyti būtent dėl išlaidų degalams.
Tačiau, jei pasirenkamas mažai degalų naudojantis nedidelis benzininis automobilis, tuomet jis neužtikrina patogumo. Aš jaučiuosi radęs aukso viduriuką tarp degalų sąnaudų ir sukuriamo patogumo“, – sako Mindaugas.
Anot jo, hibridinio automobilio degalai yra taupomi ne tik važiuojant mieste, bet ir užmiestyje. „Kuo naujesnis automobilio modelis, tuo elektrą naudojantys varikliai gali dirbti ilgiau ir efektyviau. Kinetinę automobilio energiją konvertuojant į elektrą ir nuolat papildant akumuliatorius, nemaža dalis distancijos įveikiama nedeginant nė gramo benzino net ir važiuojant dideliu greičiu“, – tvirtina Mindaugas.
Kovotojai už ekologiją
Lygindamas hibridinių ir šiuolaikinių dyzelinių automobilių degalų sunaudojimą, pašnekovas teigia, kad tarp jų galima brėžti lygybės ženklą, o kai kuriais atvejais – net ir rasti dyzelinių automobilių pranašumą. Visgi mažesnė oro tarša yra tas privalumas, kuris išskiria hibridinius automobilius.
„Ne vienerius metus girdime apie milžinišką dyzelinių automobilių skleidžiamą taršą. Taigi, net ir perkant naują automobilį, atsiranda didelė rizika, kad juo į kai kuriuos miestus ateityje tiesiog nebus galima įvažiuoti“, – svarsto Mindaugas.
Hibridinių automobilių, suderinus elektrinį ir benzininį variklius, išskiriamas anglies dvideginio kiekis yra labai nedidelis. Tai galioja ir renkantis visureigį ar šeimyninį automobilį. „Važiuojant elektros energijos režimu, 50 kilometrų per valandą greičiu, į aplinką apskritai nepatenka nė lašelis teršalų“, – teigia pašnekovas.
Tačiau nuomonė, kad modernūs, iš elektros tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai savo taršos lygiu beveik prilygsta elektromobiliams, nėra teisinga. Škotijos elektromobilių asociacijos duomenimis, hibridiniams automobiliams iki elektromobilių ekologiškumo dar yra kur tobulėti.
Jungtinėje Karalystėje atlikti tyrimai rodo, kad automobilių su vidaus degimo varikliu ir elektros motoru, naudojančiu įkraunamų baterijų energiją, modeliai už elektromobilius yra žalingesni 7 kartus. Norvegijoje atliktas tyrimas nustatė, kad hibridiniai modeliai elektrą naudoja tik 40 proc. kelionės laiko.
Kitoks vairavimas
Hibridinio automobilio savininkas pasakoja, kad, norint vairuoti tokio tipo automobilius, reikia ir kiek kitokių vairavimo įpročių, negu turi nemaža dalis Lietuvos vairuotojų.
„Girdėjau, kad Vakarų šalyse vairuotojai, kurie įsigyja hibridinius automobilius, yra mokomi, kaip optimaliausiai išnaudoti inercinę transporto priemonės energiją. Tai reiškia, kad reikia pradėti judėti palengva – staigus pajudėjimas ir staigus stabdymas yra visiškai netinkami. Tik pajudėjimas palaipsniui ir tolygus stabdymas leidžia maksimaliai panaudoti energiją ir taip sumažinti kuro sąnaudas“, – aiškina Mindaugas.
Tačiau, pasak jo, toks automobilio valdymas dažnai kelia nepasitenkinimą daugeliui vairuotojų. „Kai už tavęs ar prieš tave važiuojantis vairuotojas nesupranta hibridinio automobilio vairavimo principo ir, kaip kartais yra madinga, startuoja per kelias sekundes, o vėliau labai staigiai stabdo, dažnai tenka prisitaikyti prie tokios vairavimo kultūros“, – atsidūsta pašnekovas.
Visgi, anot jo, niekas nesugadina to puikaus jausmo, kai automobilio variklis dirba taip tyliai, kad už lango galima girdėti tik šlamančius medžių lapus. Paklaustas, ar ateityje ruošiasi įsigyti elektromobilį, Mindaugas sako, kad kol kas apie tai galvoti yra per anksti.
„Bent jau artimiausiu metu elektromobilių rinkoje nėra numatomi dideli pokyčiai. Kad būtų patogu pereiti prie tik elektra varomų transporto priemonių, reikia išspręsti infrastruktūros klausimus. Kol kas ilgesnėse kelionėse niekas nėra garantuotas, kad reikiamoje vietoje ras baterijos įkrovimo punktą. Tad šiandien, mano nuomone, hibridinis automobilis yra saugiausias pasirinkimas“, – teigia Mindaugas.[content term="Infobanko-lizingo-salygos"]