Lietuviai jau gali pasigirti, kad moka pritraukti finansavimą geroms idėjoms. Todėl teiginys, kad verslo idėjai įgyvendinti nėra pinigų, jiems kelia tik šypseną. Geroms idėjoms pinigų visada atsiranda, tačiau joms parengti ir pristatyti reikia nemažai pastangų.
Niekas neįvyksta be priežasties, todėl ir pritraukiant minios finansavimą reikia turėti drąsos bei nebijoti, kad tavo idėja gali ir nepritraukti tiek pinigų, kiek apsibrėžta siekiant ją įgyvendinti.
Finansavimo platformų jau yra nemažai, o didžiausioje platformoje www.kickstarter.com metų pradžioje buvo net 57 lietuviškos idėjos, išbandžiusios savo jėgas, iš kurių 27 projektai pasiekė savo tikslą ir surinko numatytą sumą.
Vis dėlto kokie niuansai slypi šioje platformoje ir su kokiais iššūkiais susiduriama? Apie tai kalbamės su lietuvaičiais, išbandžiusiais savo jėgas platformoje „Kickstarter“, kuri suteikia galimybę ne tik gauti pinigų, bet ir išbandyti save bei pasitikrinti idėją.
VOIP patirtis
Savo projektui VOIP lėšas rinkęs Vilius Stanislovaitis teigia atsakingai ruošęsis startui „Kickstarter“. „Daug skaičiau. Kontaktavau su visais lietuviais, kurie tokiu būdu sėkmingai gavo finansavimą. Visiems būtinai patarčiau išanalizuoti kitus panašius projektus. Mano atveju identiškų nebuvo, bet domėjausi tais projektais, kurie prašė pinigų knygos leidimui. Galiausiai sukūriau strategiją, susidariau kontaktų sąrašą, paruošiau struktūrą, kada ir ką siųsiu, ir apsibrėžiau pagrindinius kriterijus, ką seksiu kiekvieną dieną”, – dėstė verslininkas.
Asmeniniai kontaktai labai svarbūs
Jis pabrėžė, kad ieškant finansavimo labai padeda ir asmeniniai kontaktai. „Mano atveju viską lėmė kontaktai. Visus rėmėjus pažįstu. Beveik visi jie naudodamiesi „Kickstarter“ aukojo pirmą kartą. Sėkmė priklauso ir nuo pasiruošimo, asmeninių kontaktų ir to, kiek projektas įdomus ir aktualus žiniasklaidai ir plačiajai visuomenei“, – teigė V. Stanislovaitis.
Tai, kad labai svarbu aiškiai žinoti, kokių finansuotojų ir kodėl ieškosite, pabrėžia ir V. Stanislovaitis. „Reikia ir apsibrėžti, kas yra tavo idealus klientas (angliškai „backer“). Siūlau ir kūrybiškai pagalvoti apie dotacijas, peržiūrėti kitus panašius projektus, ką finansuotojai dažniausiai renkasi. Nebijokite prašyti daugiau”, – patarė jis.
Minios finansavimas – naujos galimybės[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
Minios finansavimas suteikia daugybę galimybių: „Nereikia investicijų kažkam sukurti. Sukuri vaizdo įrašą, žmonės jį pamato ir tave paremia. Už surinktus pinigus kuri realų produktą. Atsiranda galimybė pritraukti klientus iš viso pasaulio, mano atveju jie buvo iš 35 pasaulio šalių). Manau, ateityje panašių projektų tik daugės,” – dėstė V. Stanislovaitis.
„Pigeon“ patirtis
Apie tai, kaip svarbu pasirengti startui tokioje platformoje, kalba ir „Pigeon“ kūrėjas Ignas Survila.
„Skaičiau daug įvairiausių straipsnių, kaip sėkmingai startuoti „Kickstarter” platformoje. Visi kalba ir apie tai, kad be socialinių tinklų labai svarbus ir tavo aktyvumas „Kickstarter”. Labai svarbu palaikyti kitus projektus. Tada ir jie palankiau žiūri į jus. Svarbu ir tai, į kokią rinką orientuojatės. Jeigu tai bus Lietuva, tai ir informaciją reikia skleisti čia. Jeigu pagrindiniai klientai JAV, tai ir komunikaciją reikia orientuoti į ją”, – pasakojo pašnekovas.
Klaidos, kurių reikia vengti
Jis taip pat išskyrė ir kelias savo klaideles, kurių kitiems patartų nekartoti: „Tuo metu neturėjome nei socialinių tinklų kanalų, nei interneto puslapio, nei „Twitter“ paskyros. Visur atsiradome jau tik kampanijai įsibėgėjus. Dabar visiems kaip tik siūlau pradėti nuo socialinės žiniasklaidos. Tai yra labai svarbu, nes žinutė taip sklinda daug greičiau ir efektyviau”, – teigė I. Survila.
Svarbu pasirinkti tinkamus partnerius
Jau pradėjus veikti pačioje platformoje negalima pamiršti, kad efektyvus ir tinkamas bendravimas su savo esamais ir potencialiais finansuotojais yra itin svarbus. Visgi galvojant apie potencialius partnerius ir ką papildomo jie galėtų gauti, nereikėtų pamiršti, kad visgi svarbiausia yra jūsų produktas ir jo idėja. Visi ženkliukai, marškinėliai ar inovatyvūs lipdukai yra pridėtinė vertė jūsų giminaičiams ar pažįstamiems, kurie iš tikrųjų nėra tiesiogiai suinteresuoti jūsų idėjos įgyvendinimu. Tuos dalykus aš vis tiek dovanočiau, bet visgi sutelkčiau dėmesį į patį produktą ir planą, kaip iš tikrųjų suinteresuotiems finansuotojams atsilyginti už paramą geru produktu. Nurodžius numanomus gamybos kaštus ir preliminarius terminus, galima pasiekti daugiau nei dalinant dovanėles”, – dėstė I. Survila.
Kaip išsiskirti?
Ne paslaptis, kad finansavimo ieškančių projektų „Kickstarter“ platformoje yra tūkstančiai. Kaip tokioje gausoje sugebėti parodyti save? „Daugelis sako, kad tai, ką gausi, priklauso nuo to, kiek investuosi į reklaminę kampaniją. Visgi aš taip nemanau. Realiai mes neinvestavome nieko. Žinoma, gal ir gavome ne tiek, kiek galėjome gauti, bet visgi nemažai. Man atrodo, kad sėkmę reikia matuoti sukurtu produktu. Jeigu produktas ar paslauga bus gera ir aktuali, žmonės ją galiausiai vis tiek pamatys ir norės prie to prisidėti. Juk dėl to tokios platformos ir egzistuoja – žmonės nori prisidėti prie geresnio pasaulio kūrimo. Todėl vertė, kurią perteikia aiškus ir išsamus filmukas bei aprašymas, yra labai didelė. Šioje srityje reikia labai stipriai pasistengti”, – sakė I. Survila.
Povilas Sabaliauskas, bznstart.lt