Verslo idėjos gali gimti ir kruopščiai tam tikros verslo srities galimybes, ir atsitiktinai, kai netikėtai susiduriate su problema ir neturite jokio sprendimo. Taip netikėtai gimė ir pokalbių programa „Skype“, milijonams vartotojų visame pasaulyje sudariusi galimybę nemokamai bendrauti su savo draugais, artimaisiais ir kolegomis.
Vien geros idėjos neužtenka – būtina patikrinti, ar ji yra aktuali dabar ir bus reikalinga ateityje. Kaip įvertinti verslo idėjos perspektyvumą?
Svarbiausia – unikalumas[content term="Infobankas - kuriantiems verslą"]
Prieš imdamiesi įgyvendinti verslo idėją, paklauskite savęs, kuo jūsų idėja skiriasi kuo kitų, kuo ji gali būti naudinga žmonėms. Atminkite – unikalumas nereiškia, kad jums būtina sukurti kažką visiškai naujo. Kartais užtenka tiesiog imtis to, kas pagerintų jau rinkoje įgyvendintą idėją, pavyzdžiui, siuntinius į namus pristatyti ne automobiliu, o radijo bangomis valdomu lėktuvu, kaip planuoja padaryti vienas pasaulio elektroninės komercijos gigantų „Amazon.com“.
Ar to kam nors reikia?
Daug šaunių verslo idėjų nesulaukė pripažinimo, nes žmonėms to paprasčiausiai nereikėjo. Analizuodami savo idėją, pažvelkite kliento akimis: ar jūs pats ir jūsų konkurentų klientai pirktų tokią prekę ar paslaugą? Jei atsakymas yra teigiamas, vadinasi, rinkai reikia jūsų. Tačiau nepamirškite – nėra nieko pastovaus, todėl aklai nepasitikėkite dabartiniais pirkėjų noriais. Sumanus verslininkas numato, kaip rinka gali atrodyti po dvejų ar penkerių metų, todėl būkite sumanūs – gyvenkite dabartimi, tačiau galvokite ir apie ateitį. Plačiau apie tai skaitykite „Infobanko“ straipsnyje „Kaip pradėti verslą? Šeši patarimai sėkmingam startui“.
Kas yra jūsų konkurentai šiandien?
Konkurencinės rinkos analizę galima atlikti labai nebrangiai arba visiškai nemokamai. Jei ketinate atidaryti naują sumuštinių barą Vilniuje, galite išanalizuoti konkurencinę rinką neišeidami iš namų – tiesiog atsidarykite interneto naršyklės langą, panagrinėkite meniu, kainas, pasiūlymus. Jei norite atidaryti išskirtinį grožio saloną nedideliame Lietuvos mieste, tiesiog pasivaikščiokite – jūsų akys greitai pastebės kirpyklų ir grožio salonų iškabas – galėsite palyginti ir įvertinti siūlomas paslaugas, kainas, aptarnavimą.
Kas bus jūsų konkurentai rytoj?
Ateityje gali atsirasti žmonių, kurie imsis panašių verslo idėjų kaip ir jūs, taigi planuodami verslą ne tik numatykite, kad ateityje į jūsų rinkos dalį neišvengiamai kėsinsis kiti verslininkai, bet ir pasvarstykite, kada tai gali įvykti. Iš anksto ruoškitės tam ir nuolat tobulindami savo idėją, ir pasirūpindami pakankamu finansiniu užnugariu, kuris padėtų atremti naujus konkurentų sumanymus.
Beje, nesėdėkite vietoje – nuolat tobulėkite ir būkite visada mažiausiai vienu žingsniu priekyje: jei jūsų konkurentai siūlo galimybę rezervuoti internetu manikiūro ar pedikiūro seanso laiką, pasiūlykite savo klientams išsikviesti manikiūrininkę į namus jiems patogiu laiku.
Kaip jūsų verslas įsilies į rinką?
Atminkite, kad bet kuri rinka yra tarsi gyvas organizmas, kuris nuolat juda – tai auga, tai traukiasi. Iš jo pasišalinus vienai ląstelei, jos vietą užima kitos. Atsižvelkite į konkurentus ir į tai, ką jie daro ir kur link jie juda – jūs galite arba prisitaikyti prie tokios eismo sistemos, arba patys tapti eismo reguliuotojais, pasiūlę naują požiūrį į teikiamas paslaugas ar aukštesnį aptarnavimo standartą.
Ar jūsų idėja neš pelną?
Būtent – pelną, o ne pajamas. Sėkmingo verslo tikslas yra gauti kuo daugiau pelno, o ne uždirbti daugiau pajamų. Kuo daugiau pelno uždirbama, tuo išlaidos yra mažesnės už pajamas. Vadinasi, jūsų verslo idėja ne tik padengia veiklos sąnaudas, bet ir atsiperka.
Numatykite, kada jūsų idėja pradės tapti pelninga. Jūsų verslo tikslas yra pelnas, tik reikia apskaičiuoti, kada jūsų veikla pradės nešti pelną. Tai labai priklauso nuo pačios idėjos – vienos idėjos (pvz., šunų kirpimas į namus) gali tapti pelningos gana greitos, pavyzdžiui, po metų. Tuo tarpu kitos verslo idėjos, net ir kurdamos vartotojams reikalingas prekes, pelno gali pradėti duoti tik praėjus dešimtmečiui (pvz., šiuolaikiškų plastikinių langų, reaguojančių į saulės šviesą, gamyba). Todėl laikas yra ir jūsų sąjungininkas, ir didžiausias priešas.
Kas laukia ateityje?
Atminkite, kad verslo ciklas labai panašus į žmogaus gyvenimą: verslas gimsta, bręsta, auga, stiprėja, kol atgyvena. Tada verslas arba tęsiamas nauja forma, pavyzdžiui, pašto korespondencija anksčiau buvo gabenama arkliais, o dabar pristatoma automobiliais, traukiniais, laivais, lėktuvais, arba, jei idėja nebuvo tvari, baigiamas. Įvertinkite savo idėjos tvarumą ir nulemkite jos likimą – jūsų idėja gali išlikti nemirtinga, jei ją tobulinsite ar patikėsite jos tobulinimą atsakingiems ir patikimiems profesionalams. Vadinamieji verslo angelai, privatūs investuotojai, turintys didelę investavimo ir verslo valdymo patirtį, gali padėti įvertinti jūsų idėjos tvarumą ar pagelbėti finansiškai ją įgyvendinant ir tobulinant.