Visame pasaulyje sparčiai populiarėjantys ekologiški automobiliai vis dar sunkiai užkariauja Lietuvos kelius. Hibridinės ir elektra varomos transporto priemonės sudaro vos pusę procento visų Lietuvoje važinėjančių automobilių.
Tarptautinio džiazo festivalio „Nida Jazz“ metu pakalbinome viename gražiausių šalies kampelių poilsiaujančius žinomus žmones ir klausėme jų, ką jie žino apie ekologiškus automobilius ir kaip juos vertina.
Vienas jų – verslininkas, renginių organizatorius ir vedėjas Jogaila Morkūnas. Iškalbingasis J. Morkūnas priėmė jam mestą iššūkį – sėdo į „Kia Soul EV“ elektromobilį, vairuojamą automobilių žinovo, televizijos laidos „Autopilotas“ vedėjo Ramūno Fetingio, ir drauge diskutavo apie elektra varomus automobilius, jų infrastruktūrą ir ekologiškų automobilių ateitį.
Be gamtos tausojimo, viena dažniausiai pastebimų elektromobilių savybių – tylus važiavimas. Būtent dėl to J. Morkūnas, riedėdamas elektromobiliu, jaučiasi šiek tiek keistai.
„Esu ir važiavęs, ir vairavęs elektromobilį. Buvo keistas jausmas. Vien dėl to, kad nėra jokio triukšmo. Atrodo, kad ne važiuotum, o plauktum kosmose. Vaikystėje specialiai duslintuvus pjaudavau, kad būtų girdimas stiprus garsas, o elektromobilyje net kai greitėji nesigirdi jokio variklio gausmo“, – įspūdžiais dalijosi pašnekovas.
Dėl itin tylaus važiavimo elektromobiliai gali kelti pavojų pėstiesiems – neišgirdę artėjančio elektromobilio jie gali netikėtai išeiti į gatvę. Tačiau jau dabar, pasak R. Fetingio, Europos Sąjungoje reikalaujama, kad elektromobiliai skleistų specialų garsą. Pavyzdžiui, įjungus atbulinę pavarą.[content term="Infobankas - lizingas"]
Paklaustas, kas jam svarbu renkantis automobilį, J. Morkūnas tvirtina, kad automobilis jam tik transporto priemonė, padedanti iš vieno taško pasiekti kitą. Todėl jos jis nesureikšmina. Svarbiausia, kad automobilis būtų mažas, juo būtų lengva manevruoti siauromis Vilniaus senamiesčio gatvelėmis ir patogu parkuoti.
Žinoma, svarbi ir spalva. Vyras juokauja, kad nors dabar vairuoja raudoną automobilį, mieliau rinktųsi savo mėgstamiausios spalvos – oranžinį.
„Dar man labai patiktų, kad galėčiau važinėti troleibusams skirta juosta net kai važiuoju vienas, ne tik su visa šeima. O šia juosta galima važiuoti elektromobiliu“, – kalbėjo Vilniuje gyvenantis pašnekovas.
J. Morkūnas prisipažįsta tikėjęsis, kad elektromobiliai progresuos kur kas greičiau. Pasak R. Fetingio, lėtesnį elektra varomų transporto priemonių progresą lemia daugybė priežasčių. Viena pagrindinių – dar nėra technologijos, kuri leistų sukurti tokius elektromobilius, kurie prilygtų tradiciniams, ir kurie pilnai įkrauti nepertraukiamai galėtų nuvažiuoti ilgus atstumus, o jų akumuliatorių nereikėtų krauti visą parą.
Temas apie automobilius gvildenantis žurnalistas neabejoja, kad per artimiausius porą metų rinkoje situacija pasikeis – pasirodys elektromobiliai, galintys be pertraukos įveikti pakankamai ilgus atstumus, o jų akumuliatorių įkrovimas truks ne ilgiau nei pusę valandos.
Nors Lietuvoje vienam žmogui tenka beveik du įregistruoti automobiliai, ekologiški automobiliai mūsų šalyje dar retenybė – jie sudaro vos 0,5 proc. visų šalyje važinėjančių transporto priemonių. Dar vienas gąsdinantis skaičius – vidutinis automobilių amžius Lietuvoje siekia beveik 15 metų.
Tokį mažą ekologiškų automobilių procentą, matyt, iš dalies lemia jų kaina. J. Morkūnas neabejoja, kad ekologiški automobiliai yra gerokai brangesni nei standartiniai su vidaus degimo varikliu.
„Vidaus degimo varikliai sukurti dar XIX amžiaus pabaigoje. Tad kalbant apie juos daugiau nieko nesugalvosi. Gali tik labiau šlifuoti, purkšti, kitaip daryti. O ekologiški – hibridiniai ir elektra varomi – tai naujos technologijos. Logiška, kad naujos technologijos šiais laikais kainuoja daugiau. Kainuoja protai, IT sprendimai“, – aiškino J. Morkūnas.
Iškalbusis pašnekovas, paklaustas, kiek Lietuvoje yra elektromobilių krovimo stotelių, juokauja: „Čiukčia ne kvailas. Čiukčia domisi. 24 viešai prieinamos“.
Teisingai atsakęs į šį klausimą, J. Morkūnas neslepia, kad kitas klausimas – kokiems skaniems dalykams naudojamas anglies dioksidas – jam mįslė. O atsakymas į jį, pasirodo, visai paprastas. Anglies dioksidas naudojamas gazuotiems gėrimams gaminti.