Kiekvienas turime savo taupymo įpročių: vieni griežtai kas mėnesį atsideda 10 proc. pajamų, kiti santaupoms skiria tai, kas lieka mėnesio pabaigoje po visų išlaidų. Nors stebuklingą planą, kaip efektyviai valdyti asmeninius finansus, surasti būtų sunku, SEB banko paslaugų įmonių darbuotojams vadovė Sigita Strockytė-Varnė kviečia susipažinti su taupyti skirta 50-30-20 taisykle, apie kurią pirmieji išgirdo SEB instagramo paskyros instagram.com/seb.lietuvoje sekėjai.
Internete galima rasti daugybę skirtingų patarimų, kaip efektyviai planuoti savo finansus. Vieni griežtai seka visas savo išlaidas ir planuoja ateities pirkinius. Kiti laisviau leidžia pinigus kasdien, tačiau nuolat atsideda dalį pinigų taupydami.
32 metų Viktorija R. kiekvieno mėnesio viduryje pradeda planuoti kito mėnesio išlaidas. Moteris pasakojo, kad griežtų taupymo taisyklių nesilaiko, tačiau vos gavusi darbo užmokestį į taupymo sąskaitą bando pervesti 10 proc. pajamų.
Jaučiasi įsisukusi į užburtą ratą
„Visuomet bandau rašyti, kiek išleidžiu ir ką perku. Kartu užsirašau, kas buvo būtinosios išlaidos, o kas – impulsyvus pirkimas. Artėjant mėnesio pabaigai pagal tai susiplanuoju kito mėnesio išlaidas“, – asmeninių finansų valdymo patirtimi dalijosi Viktorija R.
Rinkodaros specialiste dirbanti moteris teigė, kad jau tą patį rytą, kai į jos sąskaitą pervedamas atlyginimas, ji susiskirsto savo pajamas į skirtingas sąskaitas – į vieną pervedami pinigai, skirti fiksuotoms išlaidoms – paskolai, transporto bilietui, mokesčiams, apie 10 proc. nukeliauja į taupymui skirtą sąskaitą. Likusieji pinigai lieka jos einamojoje sąskaitoje, iš kurios ji ir leidžia pinigus visą mėnesį.
„Kalbant apie taupymą, laikausi taisyklės, kad, jei vis dėlto mėnesio gale man pritrūksta pinigų, aš pasinaudoju santaupomis, bet privalau kitą mėnesį, tą sumą grąžinti į taupymo sąskaitą. Tačiau šiuo metu jaučiuosi įsisukusi į užburtą ratą, kur kiekvieną mėnesį skolinuosi iš tos sąskaitos ir vėl turiu grąžinti“, – prisipažino ką tik nuosavą būstą įsigijusi moteris.
Viktorija R. pasakojo, kad dalį santaupų jai kartais tenka išleisti, kai nusprendžia įsigyti brangesnį daiktą ar perka kelionę, kuri bus ateityje. Vis dėlto ji teigė sugebanti save kontroliuoti ir gyventi pagal pajamas.
Žinoma, šiuo metu jai taupyti daugiau nepavyksta, nes didesnių išlaidų reikalauja naujas butas. Nepaisant to, moteris pasakoja šiuo metu besijaučianti ramiau dėl savo finansų, nes įsigydama būstą ji kartu pirmą kartą gyvenime apsidraudė nuo nelaimingų atsitikimų ir gyvybės draudimu. Be to, ji nusprendė įsigyti ir draudimą, jei netektų pajamų.
Taisyklė, tinkanti visiems
SEB banko atstovė S. Strockytė-Varnė tiems, kurie ieško efektyvaus būdo valdyti savo išlaidas ir kartu taupyti, siūlo susipažinti su 50-30-20 taisykle. Specialistė įsitikinusi, kad ši taisyklė yra universali ir tinka bet kokias pajamas gaunantiems asmenims.
Ką reiškia šie skaičiai? Banko atstovė aiškina, kad 50 proc. gaunamų pajamų gyventojas turėtų išleisti būtinosioms išlaidoms – būstui, maistui, transportui ir mokesčiams už paslaugas.
30 proc. turėtų atitekti kintančioms išlaidoms. Jas S. Strockytė-Varnė įvardija kaip malonias išlaidas – laisvalaikiui, kultūros renginiams, drabužiams, avalynei, nenumatytiems pirkiniams. Likusi dalis – 20 proc. – turėtų būti skirta taupyti ir investuoti.
„Šiai kategorijai priklauso taupymas ilgalaikiams tikslams ir investicijos į save – kursai, renginiai, mokymai. Visa tai yra investicija į galbūt didesnes pajamas ateityje“, – kalbėjo ji.
Taigi jei jūsų pajamos siekia 1000 eurų per mėnesį, rekomenduojama 500 eurų skirti būtinosioms išlaidoms, 300 eurų – laisvalaikiui ir maloniems pirkiniams, o likusius 200 eurų taupyti ir investuoti.
Kalbėdama apie išlaidas atostogoms, S. Strockytė-Varnė patarė joms naudoti pinigus iš 30 proc. „kišenės“.
„Ši dalis turėtų būti skirta ir kitiems brangesniems pirkiniams, pavyzdžiui, kompiuteriui. Nusprendus įsigyti tokį daiktą, siūlyčiau nusimatyti, po kiek laiko norite jį įsigyti, ir kas mėnesį šiam tikslui pasiekti atsidėti pinigų iš 30 proc. pajamų“, – patarė banko atstovė.
Pašnekovė įsitikinusi, kad toks biudžeto valdymo planas padeda suprasti, kiek gali sau leisti. Pavyzdžiui, jei vien būsto nuoma pareikalauja 50 proc. gyventojo pajamų, reikėtų apsvarstyti galimybę gyventi pigesniame bute.
Paklausta, kaip reikėtų praktiškai skirstyti pinigus, naudojantis šia taisykle, pašnekovė siūlė turėti skirtingas sąskaitas, į kurias pervesti pinigus iškart sulaukus atlyginimo.
„Iš asmeninės patirties galiu pasakyti, kad man ilgai nepavyko taupyti, kol nesupratau, kad į taupymo sąskaitą pinigus reikia perversti iškart, kai tik gaunamos pajamos“, – šnekėjo S. Strockytė-Varnė.
Išbandyti šią biudžeto valdymo taisyklę nusprendusiems gyventojams banko atstovė patarė neišsigąsti, kad pirmuosius mėnesius griežtai laikytis šios taisyklės nepavyks. Pasak jos, gali prireikti kelių mėnesių, kol nauji įpročiai sekti ir stebėti savo išlaidas bei taupymą susiformuos.
„Nereikia bijoti klaidų. Tai nėra prie sienos prikalta taisyklė. Gali prireikti laiko, kol nebeliks nepatogumų gyventi pagal ją. Svarbiausia, reikia pradėti galvoti, kur ir kiek išleidžiate, o kartu – kokias klaidas padarėte. Reikia save stebėti ir analizuoti. Taip kiekvieną mėnesį bus vis aiškiau ir aiškiau“, – drąsino S. Strockytė-Varnė.
Kiekvieną savaitę naujų patarimų, kaip sumaniai tvarkyti savo finansus, sužinosite sekdami SEB instagramo paskyrą instagram.com/seb.lietuvoje.