Klausimas, ar verta savo prekes ar paslaugas parduoti internetu, šiandien verslui dažniausiai nebekyla. Visgi, galimybių tai daryti yra ne viena, o dažniausiai rinktis tenka tarp e. parduotuvės ir e. prekyvietės.
Dažniausiai apie šių platformų skirtumus nepagalvojame. Visgi, abi jos turi savo niuansų ir aspektų, į kuriuos reikėtų atsižvelgti. Šiame straipsnyje trumpai apžvelgiame, kuo skiriasi e. parduotuvė nuo e. prekyvietės, kokie yra jų privalumai ir trūkumai, bei kokiais kriterijais vadovaujantis nuspręsti kuris variantas yra tinkamas jūsų verslui.
E. parduotuvė – tai individuali jūsų verslo ir jūsų prekės ženklo erdvė, kurioje parduodate tik savo (dažniausiai vieno prekės ženklo) prekes ar paslaugas. Tokiu pavyzdžiu galime laikyti didžiųjų Lietuvos mažmeninių prekybos centrų e. parduotuves.
Tuo tarpu e. prekyvietė yra tarsi „turgus“ įvairiems prekybininkams: platformoje verslai, naudodamiesi savo paskyromis, parduoda įvairių prekės ženklų daiktus ir / ar paslaugas. Vienas jos pavyzdžių – „Amazon Marketplace“.
Tyrimai rodo, kad pirkėjai dažniau renkasi e. prekyvietes – net 70 proc. jų e. prekyvietes įvardijo kaip patogiausias vietas apsipirkimui. Nepaisant to, absoliuti dauguma prekės ženklų turi savo internetines parduotuves.
Taigi, kokie yra e. parduotuvės ir e. prekyvietės pliusai ir minusai?
E. parduotuvė – nepriklausomybė ir didesnė rizika
E. parduotuvės privalumai
- Savo e. parduotuvėje turite visišką laisvę ir galite kontroliuoti viską – nuo parduotuvės dizaino iki kainodaros. Lygiai taip pat galite joje daryti ir kitus pokyčius – keisti spalvas, mokėjimo būdus ir kitus e. parduotuvės elementus
- Galite rinkti savo klientų duomenis. Tai – didžiulis e. parduotuvės pliusas, nes informacija apie klientus suteikia sąlygas efektyviai vykdyti rinkodaros veiksmus, pavyzdžiui, aktualiai auditorijai rodyti reklamas, siųsti specialius pasiūlymus ar pasiekti tuos, kurie įsidėjo prekių į krepšelį, bet neatliko pirkimo
- Šalia jūsų produktų nėra tiesioginių konkurentų. Skirtingai nuo e. prekyviečių, jūsų e. parduotuvėje yra tik jūsų prekės, E. prekyvietės platformoje lengvai randamos tokios pat ar panašios kitų prekės ženklų prekės ir vartotojas gali lengvai palyginti jų kainas, sudėtį ir kitus ypatumus
- Kuriate unikalią vartotojo patirtį, kuri siejasi su jūsų prekės ženklu
E. parduotuvės trūkumai
- Mažesnis lankytojų srautas, ypač verslo pradžioje. Kai prekės ženklas neturi didelio žinomumo, reikalingas įdirbis, kad klientai apskritai sužinotų apie e. parduotuvę ir joje apsilankytų
- Didesnė finansinė rizika. Neretai e. parduotuvės sukūrimas bei palaikymas reikalauja didesnių finansinių investicijų nei naudojimasis e. prekyvietės paslaugomis
- Daugiau laiko ir energijos kuriant bei prižiūrint interneto svetainę. Kartu su didele laisve ateina ir didelė atsakomybė pasirinkti iš daugybės variantų, kurie pareikalaus daugiau jūsų įsigilinimo ir žinių kuriant e. parduotuvę
E. prekyvietė – mažiau kontrolės ir didesnis srautas
E. prekyvietės privalumai
- Lengva pradėti. E. prekyvietės paprastai sukurtos taip, kad jomis naudotis būtų kuo paprasčiau, taigi pradėti parduoti galite iškart, vos į platformą sukeliate savo prekes. Taip pat yra lengviau pasinaudoti tokiais privalumais kaip jūsų produktų reklama ar siuntimas
- Priešingai nei e. parduotuvėje, galite visai neišmanyti techninės e. parduotuvių pusės ir nesigilinti į tokius klausimus kaip serverio nuoma, svetainės saugumas, įskiepių diegimas ir pan.
- Didesnė auditorija. E. prekyvietė gali pasiūlyti didelį srautą lankytojų, taigi, potencialiai didesnį jūsų prekių matomumą ir, atitinkamai, pardavimus
E. prekyvietės trūkumai
- Konkurencija su kitais prekių ženklais, nes e. prekyvietėje tuos pačius ar panašius produktus gali siūlyti daugybė prekių ženklų
- Kur kas mažiau laisvės, nes esate priklausomi nuo e. prekyvietės sąlygų nuolaidoms, išpardavimams ir kitiems aspektams
- Negalite rinkti jokios informacijos apie savo klientus, nes e. prekyvietė jos neperduoda
- Nestiprinate savo prekės ženklo žinomumo
Kaip nuspręsti, ką rinktis?
Pirmiausia reikėtų apsvarstyti turimus finansinius resursus ir žinių bagažą. Jei abiejų turite pakankamai, tikrai verčiau yra kurti savo e. parduotuvę – tokiu atveju turėsite visišką kontrolę – nuo mokėjimų surinkimo būdų ar lėšų gavimo laiko iki parduotuvės dizaino ir prekių išdėstymo. Tuo tarpu, jei esate pradedantis verslas, jūsų finansai riboti ir nežinote, kaip e. parduotuvę sukurti – kur kas geresnis sprendimas (bent jau pradedant) gali būti e. prekyvietė.
Kitas svarbus aspektas yra jūsų prekės ženklo žinomumas. Jei esate žinomas verslas, turite savo pirkėją ir norite gerinti savo klientų patirtį, be abejonės, e. parduotuvė yra geresnis ir galbūt net būtinas sprendimas, kuris gali daryti įtaką ir jūsų reputacijai. Jei verslą dar tik pradedate (o tai reiškia, kad aplink jus – daug nežinomybės ir mažiau patirties), e. prekyvietė gali sumažinti jums kylančių rūpesčių kiekį ir leisti skirti dėmesį kitoms verslo vystymo sritims.
Tiesa, ekspertai pataria bet kokiu atveju apsvarstyti abu variantus. Jie atveda skirtingus klientų srautus ir suteikia skirtingą naudą. Jei turite galimybę, visad galite išmėginti abu būdus – stebėdami pardavimus per tam tikrą laiko tarpą įsivertinsite, kokius pardavimus generuoja kiekvienas kanalas, ir, remdamiesi statistika, nuspręsite, ar verta pardavinėti abiejose vietose, ar tik vienoje jų.