Pirmojo pasaulyje nešiojamo arbatpinigių skaitytuvo, leidžiančio pinigus pervesti tiesiai į personalo sąskaitą „Tipit“ įkūrėjui Juozui Piekurui verslas – ne naujiena. Pirmąjį savo verslą jis įkūrė dar mokykloje, o šiandien vadovauja ne tik sėkmingam startuoliui, bet ir prieš aštuonerius metus įkurtai video reklamos agentūrai „Zest Production House“. J. Piekuras turi kuo pasidalinti su tais, kas savo pirmąjį verslą dar tik planuoja. Atkaklumo nestokojantis verslininkas atskleidžia, kokie mitai vyrauja kuriant verslą ir kodėl jie – netiesa.
1 mitas. Verslas eisis lengvai ir greitai
Pasak J. Piekuro, bene labiausiai paplitęs verslo kūrimo mitas yra įsivaizdavimas, kad verslas eisis lengvai ir greitai, visiems reikės tavo produkto ar paslaugos, greitai pasipils pinigai ir naujos galimybės. „Taip nėra – iš tiesų reikia įdėti daug darbo, turėti daug pasiryžimo ir suprasti, kad verslo kūrimas yra investicija, kuri neatsiperka per vieną ar net kelis mėnesius. Gali atrodyti, kad, jei kažką sugebate, tai imsitės verslo ir jums pavyks. Tačiau pirmiausia reikėtų pasianalizuoti rinką, pasidėlioti planą, pradėti daryti. Neatėjus greitam rezultatui, svarbu nenuleisti rankų, o atkakliai dirbti toliau“, – akcentuoja jis.
J. Piekuro teigimu, dažnai matomos ir girdimos sėkmės istorijos tėra ledkalnio viršūnė – reikėtų suprasti, kad sėkmė dažniausiai ateina ilgos kelionės metu. Todėl labai svarbu, kad ir pati kelionė, t. y. verslo kūrimo procesas, o ne tik jos tikslas, neštų džiaugsmą.
2 mitas. Visi palaikys jūsų idėją
Visgi, šiandien klausantis „Tipit“ istorijos – kaip per metus buvo sukurtas skaitytuvas, gautas Lietuvos banko ir Valstybinės mokesčių inspekcijos palaikymas bei pritraukti tokie stambūs partneriai kaip SEB bankas, didžiausias aludaris Lietuvoje „Švyturys“ ar mokėjimų operatorius „Worldline“ – gali susidaryti iliuzija, kad visos durys jiems buvo plačiai atvertos.
J. Piekuras patikina – kartu su verslo partneriu Tautvydu Griniumi jie varstė begalę durų. „Pradedant VGTU ir baigiant važinėjimu po įvairius Lietuvos miestus ieškant inžinierių, kurie galimai padėtų sukurti skaitytuvą, bendravimo su skirtingais bankais ir kontaktų ieškojimo visais įmanomais būdais – kas galėtų pakonsultuoti ar toliau nukreipti. Ne kartą matėme prie smilkinio sukiojamą pirštą ir girdėjom skepsio kupinas pastabas: ką jūs čia sugalvojot, tam reikia milžiniškų investicijų ir panašiai“, – pasakoja J. Piekuras.
Tačiau tokios reakcijos verslininkų entuziazmo nesumenkino – pašnekovas sako, kad net ir tuo atveju, kai nuėjus pas dešimt žmonių devyni žiūri skeptiškai, dešimtas gali duoti reikiamą kontaktą. Taip žingsnis po žingsnio ir buvo nueitas visas kelias.
„Tai, kad šiandien partnerių sąraše turime didžiules įmones, taip pat ir valstybinių institucijų palaikymą, yra ilgo ir didelio darbo – pasiruošimo, namų darbų, apklausų ir patarimų – rezultatas“, – apie įdirbio svarbą kalba pašnekovas.
3 mitas. Reikia kruopščiai skaičiuoti ir planuoti
Nors verslo konsultantai kuriant verslą neretai ragina gerai „pasiskaičiuoti ir planuoti“, J. Piekuras laikosi nuosaikesnio požiūrio. „Viena vertus, palaikau vadovėlinę teoriją, kur mokoma vertinti, daryti analizes, detaliai segmentuoti rinką. Visgi, mano asmeninė verslo kūrimo patirtis rodo, kad verslas gali prasidėti tiesiog iš didelio noro ir atkaklumo, nors ir neturint visų reikalingų žinių. „Tipit“ atveju nepradėjome nepasitikrinę, ar rinkai mūsų produkto reikia, tačiau nei aš, nei mano verslo partneris visiškai neturėjome techninių žinių, reikalingų prietaisui sukurti. Tiesiog ėjome, darėme, ieškojome, nes vien analizės ir „Excel“ lentelės gali bet kokią verslo idėją nužudyti“, – sako verslininkas, akcentuodamas, jog auksinė taisyklė versle yra mažiau kalbėti, o daugiau daryti.
Jis ragina paprasčiausią rinkos analizę padaryti apklausus aplinkinius – kolegas, draugus, šeimos narius – ar jiems reikėtų tokio produkto ar paslaugos, ar jie mato problemą, kurią planuoji spręsti. Tai pasitvirtinus – domėtis, skaityti ir daryti, ypač jei tai yra didelių investicijų nereikalaujantys verslai.
4 mitas. Visko gali pasiekti vienas
J. Piekuras atkreipia dėmesį ir į tai, kad dažniausiai sėkmingi verslai yra sukurti kelių žmonių. „Kai veikla tėra vieno žmogaus darbo rezultatas – tai yra amatas. Verslas dažnai prasideda susitikus keliems žmonėms, atėjusiems iš skirtingų sričių, turintiems skirtingų kompetencijų ir atsakomybių. Galbūt vienas iš tų žmonių yra labiau matomas viešai, kaip, pavyzdžiui, „Apple“, „Facebook“, „Revolut“ ar kitų didelių kompanijų atvejais, tačiau tai toli gražu nereiškia, kad verslą įkūrė vienas žmogus“, – sako pašnekovas.
„Tipit“ taip pat yra bendro darbo rezultatas – verslą J. Piekuras kuria kartu su Tautvydu Griniumi. „Su Tautvydu ne tik turime skirtingas kompetencijas, esame skirtingi ir charakteriu. Tai sudaro sąlygas gerai sinergijai: jis – labiau viską apgalvojantis, įvertinantis skirtingus scenarijus, juos permąstantis. Aš –idėjinis ir kūrybinis žmogus. Vienam kurti tokį verslą būtų sudėtinga: jei manęs paklaustumėt, ar galėčiau kurti verslą be Tautvydo – manau, kad ne, ir, manau, kad jo atsakymas būtų toks pat“, – partnerystės reikšmę versle pabrėžia J. Piekuras.
Kaip žmogus, vadovaujantis ne vienam verslui, jis apskritai akcentuoja personalo ir žmonių svarbą. „Aplink save reikėtų burti tokius žmones, su kuriais jus vienytų vertybės, kuriais būtų galima pasitikėti. Tokius darbuotojus turiu savo reklamos agentūroje, kuri veikia gan savarankiškai ir sudaro man sąlygas daugiau dėmesio skirti šiuo metu spurtuojančiam „Tipit“, kur, beje, irgi galiu pasidžiaugti beprotiškai motyvuota komanda“, – teigia J. Piekuras.