Artėjančios didžiosios metų šventės, dar lapkritį prasidedantys juodojo penktadienio išpardavimai provokuoja kasmetinį pirkimo suaktyvėjimą. SEB banko duomenimis, lapkritį ir gruodį atsiskaitymų kortele internetu skaičius vidutiniškai didėja 15–20 proc., lyginant su kitais metų mėnesiais. Kartu daugėja ir atvejų, kai klientai patiki sukčiais, – apsiperka fiktyviose elektroninėse parduotuvėse. Tad kaip atskirti, kada apsipirkti internete gali būti nesaugu?
SEB banko Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovės Eglės Dovbyšienės teigimu, šventinių apsipirkimų skaičius pradeda augti dar lapkritį ir įprastai auga iki pat gruodžio pabaigos. Atsiskaitymų internetu skaičius ypač šokteli lapkričio viduryje, per juodojo penktadienio ir kibernetinio pirmadienio išpardavimus, taip pat prieš pat Kalėdas ir tarpušvenčiu.
„Pastaraisiais metais pagreitį įgavusi, o per Covid-19 pandemiją piką pasiekusi prekybininkų skaitmenizacija, taip pat sparčiai besikeičiantys visuomenės įpročiai lemia, kad vis daugiau pirkėjų reikiamas prekes įsigyja elektroninėse parduotuvėse. Globalizacija trina sienas tarp vietinės ir tarptautinės prekybos – perkant internetu prekės iš užsienio tampa vis lengviau pasiekiamos. Nors pirkėjams tai labai patogu, deja, patogu ir sukčiams, kuriantiems fiktyvias elektronines parduotuves ir bandantiems išvilioti pirkėjų pinigus“, – sako E. Dovbyšienė.
Kaip atskirti, ar e. parduotuvė nėra fiktyvi?
Norint atskirti, ar elektroninė parduotuvė yra patikima ir joje apsipirkti saugu, būtina atkreipti dėmesį į kelis aspektus.
Pirmiausia – kritiškai įvertinkite e. parduotuvėje pateiktas prekių kainas ar siūlomas nuolaidas
Sukčių sukurtose elektroninėse parduotuvėse jau pirminės nurodytos prekių kainos yra pastebimai mažesnės negu tokių pačių ar panašių prekių kainos kitur. Neretai tokiose parduotuvėse siūlomos ir ypač didelės nuolaidos. Taip pat stengiamasi sukurti įtampą pažymint, kad išskirtiniai pasiūlymai galioja ypač trumpai: suprask, labai pigiai įsigyti gali tik dabar, nes vėliau tokios progos neteksi. Norint išvengti nuostolių, reikėtų prekybininkų siūlomas kainas palyginti – jei analogiškai mažų kainų kitur nėra, vien tai turėtų sukelti įtarimų.
Klientų atsiliepimai – kitas aspektas, galintis padėti įsitikinti elektroninės parduotuvės patikimumu
Internete paieškokite klientų atsiliepimų apie atitinkamoje parduotuvėje įgytą pirkimo patirtį. Tą darykite naudodamiesi bent keliais šaltiniais, kad susidarytumėte objektyvesnį įspūdį.
E. parduotuvės žinomumas taip pat svarbus
Parduotuvė turi būti ne tik žinoma, bet ir veikti ilgesnį laiką. Visgi, apsipirkdami atkreipkite į e. parduotuvės svetainę: sukčiai kartais bando nukopijuoti žinomų elektroninių prekybininkų interneto svetaines – pasinaudoti svetimais, rinkoje įsitvirtinusiais vardais.
Atkreipkite dėmesį ir į keletą techninių dalykų
Pirmiausia – e. parduotuvės adresą (naršyklėje sugeneruotą nuorodą), kuris turi būti be klaidų ar įtarimą keliančių ženklų, simbolių. Taip pat įsitikinkite, kad nuoroda prasideda raidėmis https://, rodančiomis, kad prekybininkas rūpinasi pirkėjo duomenų saugumu. Galiausiai, patikrinkite, ar prekybininkas elektroninėje parduotuvėje nurodęs savo kontaktus, ar šie tikri, kad prireikus galėtumėte su juo susisiekti.
Būti budriems ir neužkibti ant sukčių kabliuko yra svarbu ir tuo atveju, jei prieššventiniu metu pagausėtų sukčių siunčiamų SMS žinučių, kuriose būtų informuojama apie neva vėluojančią siuntą su dovanomis, ir taip bandoma išvilioti asmeninius duomenis.
Savo žinias apie finansinį sukčiavimą galite pasitikrinti specialiame SEB banko sukurtame teste „Pinklės“.