
Apsimetinėjimas bankų ar kitų institucijų darbuotojais – nenaujas sukčiavimo, siekiant išvilioti pinigus ar asmens duomenis, būdas. Sukčiavimo būdų yra ne vienas, o tarp dažniausiai pasitaikančių – skambučiai telefonu.
Siekdami didinti gyventojų informavimą apie sukčiavimą, trijų straipsnių serijoje pristatysime scenarijus, kuriais dažniausiai vadovaujasi telefoniniai sukčiai. Pirmasis jų – neva atliekamas mokėjimas.
Sukčiavimo scenarijus: neva atliekamas mokėjimas
– Laba diena. Skambiname jums iš SEB banko. Jūsų sąskaitoje pastebėjome įtartinų sandorių, keletą įtartinų pervedimų. Ar galite patvirtinti šiuos mokėjimus, jei juos atliekate jūs? – kreipiasi sukčius.
Neretai šie asmenys yra sukūrę visą pasakojimą, kurį perteikia jums: esą dėl to, kad šiuo metu sukčiavimo atvejų yra daug, visi lietuviškai kalbantys konsultantai yra užsiėmę, o skambinantis asmuo dirba tik su rusakalbiais klientais. Sukčius taip pat teigia, kad gyventojas savo anketoje nurodė, kad su juo galima bendrauti ir rusų kalba.
– Kol lietuviškai kalbantis konsultantas atsilaisvins, jūsų lėšos jau gali iškeliauti pas sukčius, todėl turite nedelsdami patvirtinti, ar tikrai jūs atliekate šiuos mokėjimus, – pareiškia sukčius.
Jei gyventojas jaučia, kad tai – galimai sukčiaus skambutis ir siekia jį nutraukti, skambinantysis ištraukia paskutinį savo kozirį:
– Jei padėsite ragelį, tai reikš, kad jūs ir atliekate šiuos įtartinus mokėjimus. Jei jie išties bus atlikti, jūsų sąskaitoje nebeliks lėšų.
Ką daryti, jei paskambino sukčius?
Svarbiausia – neskubėkite. Sukčiai, gerai išmanantys žmogaus psichologiją, dažnai gąsdina, kuria stresines situacijas ir skubina apsispręsti nedelsiant. Visgi, atsiminkite, kad nei bankų, nei kitų teisėtai veikiančių institucijų ar organizacijų atstovai niekada skambindami neprašo atskleisti konfidencialių asmeninių duomenų.
Į skambinančiųjų prašymus dalintis bet kokia informacija visad reikia atsakyti neigiamai ir kuo greičiau baigti pokalbį. Tuo tarpu, jei kyla dvejonių, patys paskambinkite bankui ir pasiteiraukite, ar skambinusio asmens pasakota situacija yra tikra.
Taip pat atsiminkite, kad pastaruoju metu telefoniniai sukčiai į gyventojus dažniausiai kreipiasi rusų kalba, o bankai ir kitos institucijos bei organizacijos to niekad nedaro.
Siekdami išvengti sukčių, nepamirškite ir kitų saugumo taisyklių
- Reguliariai pasitikrinkite savo banko sąskaitas, nedelsiant praneškite bankui, jei pastebėjote ką nors įtartino.
- Elektroninius mokėjimus atlikite tik naudodamiesi saugiomis interneto svetainėmis (atkreipkite dėmesį ar prie interneto adreso naršyklėje yra spynos simbolis, ar jis prasideda https://) ir naudokite saugų interneto ryšį (rinkitės mobilųjį internetą vietoj viešai prieinamo belaidžio Wi-Fi).
- Saugokite savo asmeninę informaciją.
- Būkite atsargūs dalindamiesi asmenine informacija socialiniuose tinkluose. Sukčiai gali panaudoti jūsų duomenis ir nuotraukas kurdami netikrą tapatybę ar panaudodami sukčiavimo schemą, nukreiptą į jus.
- Jei manote, kad galėjote atskleisti savo elektroninės bankininkystės duomenis sukčiui, nedelsdami kreipkitės į banką.
- Visuomet praneškite policijai apie galimus sukčiavimo atvejus, net jei ir netapote sukčių auka.