Statistika Lietuvoje negailestinga – pirmus penkerius metus išgyvena viena iš penkių naujų įmonių. „Nors tokie skaičiai skamba pesimistiškai, jie parodo, kad verslo kurti negalima aklai: jei eidami į lauką žinome, kad bus atšiaurios sąlygos, apsirengiame šilčiau ir geriau pasiruošiame – tas pats galioja verslui. Norint, kad jis būtų sėkmingas, reikia padaryti gerus namų darbus, į kuriuos patenka ir verslo modelio kūrimas“, – sako ISM verslo strategijos dėstytojas Benas Adomavičius.
Pasak jo, išgryninus verslo idėją, reikia užtikrinti, kad ji būtų pelninga ir veikli. „Konkurentai paprastai yra pažengę: turi savo klientus, jau yra užsitarnavę savo vardą, vadinasi, naujokui visada yra sunkiau, o verslo modelio bei strategijos išsigryninimas leidžia atsakyti į klausimus – kuo mes būsime geresni, kodėl iš mūsų reikėtų kažką pirkti, kodėl klientai pas mus turėtų ateiti?“, – sako B. Adomavičius.
Verslo modelio kūrimas
Verslo modelis atsako į tris esminius klausimus:
Neretai kuriant verslo modelį užduodamas klausimas, kaip bus uždirbami pinigai – tai, be abejo, svarbu, tačiau būtent trys pirmieji klausimai yra svarbūs verslo modeliavimui. Atsakymai į juos yra vienas esminių žingsnių: jei jie nėra adekvatūs ir nematote rimtų priežasčių, dėl ko būsite kitokie ar geresni – tada, galbūt, verslo ir nereikėtų pradėti? „Neturint aiškių atsakymų, tikimybė, kad pasiseks, labai menka, o tiesiog verslo kopijavimas nieko nepagerinant praktiškai garantuoja, kad jums bus labai sunku“, – sako verslo strategijos specialistas B. Adomavičius.
Verslo modelio „namų darbai“
Kad būtų galima atsakyti į šiuos klausimus, reikia pasidaryti namų darbus – įsivertinti konkurentus. Tam svarbu žinoti, į kokius klientus orientuojatės, nes tuomet, vertindami iš kliento perspektyvos, galėsite išsigryninti ir savo verslo unikalumą.
B. Adomavičius pateikia kavinės, teikiančios kavos išsinešimui paslaugą, pavyzdį. „Tokiu atveju, turbūt, orientuositės į skubančius žmones, kurie nori kavos. Taigi, jums svarbu žinoti, kokias alternatyvas jie turi: kavos aparatą darbe, daugelį kavos tinklų kavinių ar galimybę kavą pasiimti iš namų. Šias alternatyvas galėsite lyginti su savo verslo modeliu ir atsakyti sau, kuo esate geresni“, – sako jis.
Pasak eksperto, svarbu tą padaryti ne tik mintyse ar popieriuje, bet sprendimus testuoti ir realybėje – praktiškai įsitikinti, kad jūsų produktas ar paslauga tikrai turi paklausą. „Pavyzdžiui, kavinės atveju, jūsų unikalumas galėtų būti organiška, sąžiningu gamybos ir prekybos keliu atkeliavusi kava. Tai testuodami turite išsibandyti, ar žmonės ją perka. Jei pasiseks – padidinsite savo sėkmės šansus, o jei ne, prarasite sąlyginai labai mažai – truputį laiko ir truputį pinigų, lyginant su scenarijumi, kai pradėtumėte tokių kavinių verslą ir tik tuomet paaiškėtų, kad jūsų kavą perka tik kokie 10 žmonių“, – pataria strategas.
Verslo modelio ryšys su strategija
Verslo modelio kūrimas ir testavimas itin susijęs su verslo strategijos kūrimu. Verslo strategijoje svarbu atsakyti į tris klausimus:
Verslo modelis atsakymus į šiuos klausimus verčia konkrečiais sprendimais. „Jei strategijoje pasakyta, kad mūsų kava geresnė, verslo modelis pasako, kaip mes tą gerumą sukursime: turėsime geriau apmokytus žmones, kurie ruošia kavą, iš tiekėjų gausime kokybiškesnes kavos pupeles, gal naudosime kažkokius geresnius kavos aparatus, gal vandenį filtruosime. Žodžiu, aprašoma, kaip, kokiomis priemonėmis savo veikloje kursime pranašumą, dėl kurio klientai pas mus turėtų pirkti“,– pateikia pavyzdį B. Adomavičius.
Strategas sako, kad dažniausia klaida, kurią daro verslą kuriantys žmonės – nuostata, kad naujo produkto ar paslaugos sugalvojimas jau yra inovacija, tačiau to tikrai neužtenka. Tikrai naujas verslo modelis yra tuomet, kai visi elementai ar bent jau didžioji jų dalis – kitokie nei tai, ką daro konkurentai.
Dviračio išrasti nebūtina
Pasak eksperto, nors unikalus verslo modelis yra siekiamybė, nebūtina visko pradėti nuo nulio. „Sėkminga yra kopijuoti verslo modelį iš kitos šalies ir jį priderinti prie vietinės rinkos sąlygų. Ne visada toks modelis pasiteisina, bet tikimybė kur kas didesnė, kai žinai, kad toks dalykas pasiteisino kitoje šalyje“, – vieną iš idėjų pateikia jis.
Vėlgi, visada svarbu nepamiršti konkurencinio pranašumo. „Galime tiesiog daryti produktą su gražesne pakuote (ką, pavyzdžiui, labai sėkmingai darė ir „Apple“), tačiau visada turime kelti klausimą, kodėl konkurentai negalės padaryti to paties? Jei padarysite kažkokį dalyką, kurį galima lengvai nukopijuoti, konkurentai taip ir padarys – po metų pranašumo nebeturėsite“, – sako B. Adomavičius.
Jis ragina nebijoti keisti verslo modelio – ne radikaliai, tačiau jį modifikuoti atsižvelgiant į tai, ką diktuoja rinka. „Bet koks jaunas verslas ar žmogus, kuris pradeda verslą, daro tai su tam tikromis pradinėmis mintimis ir idėjomis, tačiau rinka realybėje padiktuoja atsakymus – gal pradžioje galvojama, kad patrauklus vienas dalykas, bet vėliau paaiškėjo, kad visai kitas. Tai normalu – verslo modelio koregavimas vyksta nuolatos“, – sako jis.
Ekspertų įžvalgos sėkmingai verslo pradžiai – nuo idėjos išgryninimo iki rinkodaros patarimų.
Efektyvus verslo valdymas ir gerosios praktikos: operacijų ir procesų optimizavimas, komandos plėtra ir kt.
Rinkos dalyvių požiūris į klientų bazės plėtojimą, pažangų technologijų naudojimą, verslo modelio adaptavimą.
Savo interneto svetainėje mes naudojame slapukus ir dalijame juos į dvi kategorijas. Privalomieji slapukai yra būtini svetainės veikimui užtikrinti, ir yra automatiškai įdiegiami Jūsų įrenginyje, Jums pirmąkart apsilankius mūsų interneto svetainėje. Tam, kad suteiktume Jums geriausią galimą naršymo patirtį, o taip pat personalizuotą informaciją apie mūsų teikiamas paslaugas, mes taip pat naudojame neprivalomuosius slapukus – statistinius, funkcinius ir rinkodaros – slapukus. Jei nesutinkate su nebūtinųjų slapukų naudojimu, spustelėkite „Tik būtinieji slapukai“.
Daugiau informacijos rasite mūsų Slapukų politikoje.
Norėdami peržiūrėti ar pakeisti slapukų nustatymus, spustelėkite „Keisti nustatymus“.
Kartu su privalomaisiais slapukais, kurie yra būtini svetainės veikimui užtikrinti, taip pat naudojame statistinius, funkcinius ir rinkodaros slapukus. Šie slapukai ne tik padeda naudotojui lengviau naršyti interneto svetainėje, bet ir suteikia mums informacijos apie tai, kaip ji (interneto svetainė) yra naudojama.
Slapukas – tai nedidelis informacijos failas, susidedantis iš raidžių ir skaitmenų, kurie iš svetainės, kurioje apsilankote, išsiunčiami ir išsaugomi Jūsų įrenginyje, kurį naudojate naršymui. Slapukai veikia kaip techninė pagalba ir įvairiais būdais palengvina naudotojų naršymą svetainėje. Slapukai, naudojami mūsų interneto svetainėje, yra siunčiami SEB ir trečiųjų šalių, ir yra saugomi skirtingais būdais, priklausomai nuo slapuko tipo. Slapukų nustatymus galite valdyti žemiau. Daugiau informacijos rasite mūsų Slapukų politikoje.