SEB banko tyrimas parodė, kokias dovanas labiausiai vertina skirtingos gyventojų kartos
Kokią kalėdinę dovaną išrinkti kolegai, bendramoksliui ar giminaičiui – ne visiems lengvas galvosūkis. SEB banko iniciatyva atliktas tyrimas parodė, ką labiausiai mėgsta gauti dovanų ir patys dovanoti skirtingų kartų atstovai. Pavyzdžiui, Z kartos žmonės labiau negu kiti yra linkę įteikti valgomas dovanas, taip pat – dovanoti įspūdžius ir patirtis.
„Kalėdinių dovanų tradicijos neretai atskleidžia asmenines žmonių nuostatas ir požiūrius. Pastaraisiais metais dovanojimo įpročiams vis didesnę įtaką daro tvarumas ir atsakingas vartojimas. Dėl to dalis žmonių atidžiai renkasi, ne tik kokią dovaną pirkti ar pagaminti, bet ir į kokį popierių ar dėžutę ją supakuoti. Šiandien kiekvienas pasirinkimas gali būti vertinamas tvarumo atžvilgiu“, – pastebi Sigita Strockytė-Varnė, SEB banko asmeninių finansų ekspertė.
Jaunimo pasirinkimai – nuo pinigų iki rankų darbo dovanų
Apklausus tūkstantį 18–74 metų amžiaus gyventojų Lietuvoje, paaiškėjo, jog jaunosios kartos (18–29 metų) žmonės dažniau negu kitų amžiaus grupių atstovai planuoja dovanoti įspūdžius ir patirtis (pavyzdžiui, bilietus į renginius, įvairias pramogas), taip pat – valgomas dovanas. Dovanoti pinigus, kuponus ar dovanų korteles dažniausiai rengiasi vyriausiųjų kartų atstovai.
Be to, 60–74 metų respondentai perpus rečiau negu 18–29 metų grupė nurodė, kad šventines dovanas ketina gaminti patys. Atitinkamai, tyrimas parodė, kad Z kartai priskiriami 18–29 metų gyventojai labiau negu vyresni žmonės mėgsta gauti rankų darbo dovanas. Kita vertus, taip pat paaiškėjo, jog jaunimui kur kas labiau negu vyresnėms kartoms patinka gauti dovanų kortelę ar tiesiog pinigų.
Akcentavo emocijas, rūpesčio ir dėmesio svarbą
Vertindama dovaną, kuri labiausiai galėtų tikti visoms amžiaus grupėms, S. Strockytė-Varnė atkreipia dėmesį, kad greičiausiai tai būtų bilietai į renginius ar dovanų kuponai, kurie atveria naujas patirtis, įspūdžius ir prisiminimus. Šį variantą savo atsakymuose per apklausą pažymėjo kone trečdalis visų respondentų. „Didžiausio palaikymo per apklausą sulaukė mintis, jog svarbiausia yra ne dovana, o dėmesys ir rūpestis“, – pastebi SEB banko asmeninių finansų ekspertė. Iš viso tam pritarė beveik pusė (47 proc.) apklaustųjų.
Tyrimo dalyviai taip pat pasidalijo nuomone, kokias emocijas gali sukelti dovanų perdovanojimas. Jauniausio amžiaus respondentai dažniau negu kiti pažymėjo, kad perdovanojimas gali sukelti pyktį ir nusivylimą. Požiūrį, kad perdovanoti yra nemandagu, dažniausiai palaikė 60–74 metų amžiaus respondentai. Vis dėlto didžiausia dalis (39 proc.) visų atsakiusiųjų nurodė, jog dovanų perdovanojimas yra tvarus pasirinkimas.
Atkreipia dėmesį ir į Kalėdų eglutes
Kalėdų eglutė yra tradicinė dovana sau ir šeimai, neretai būtent nuo jos namuose prasideda šventės.
SEB banko tyrimas atskleidė, kad šiuo metu daugiausia dirbtinės eglutės aistruolių yra tarp 18–29 metų žmonių. Net 56 proc. jų nurodė, kad šiemet puoš būtent dirbtinę eglutę. Palyginti, 30–39 metų amžiaus grupėje taip teigė 38 proc., 40–49 metų grupėje – 45 proc. respondentų.
Gyvą kieme augančią eglutę dažniausiai puošia 60–74 metų ir 50–59 metų gyventojai. Be to, lyginant su kitomis amžiaus grupėmis, tarp 50–59 metų žmonių daugiausia (13 proc.) buvo tokių, kurie eglutės nepuošia.
S. Strockytės-Varnės teigimu, tyrimas rodo, kad kiekvienos kartos požiūris į šventes ir dovanas yra skirtingas – ne tik renkantis eglutę, bet ir renkantis dovanas. Renkantis kalėdinę dovaną svarbu ne tik įvertinti jos kainą ar praktinę vertę, bet ir atsižvelgti į jos poveikį aplinkai. Kiekvienas dovanojimo sprendimas gali prisidėti prie tvarumo ir atsakingo vartojimo principų, o didžiausia dovanos vertė – tai rūpestis, dėmesys ir sukurtos emocijos.