SEB tyrimas: geresnių kainų iš e. parduotuvių tikisi daugiau negu pusė, tačiau lyginti įpratęs retas
Įprotį kasdien žvalgytis po e. parduotuves turi retas, tačiau kartą per savaitę ar per mėnesį internete ką nors nusiperka 2 iš 3 suaugusių šalies gyventojų, rodo SEB banko iniciatyva atliktas tyrimas. Daugiausia dėmesio sulaukia e. prekyba drabužiais, nors lyginti tos pačios prekės kainą skirtingose parduotuvėse Lietuvos gyventojams dar gana neįprasta.
Baltijos šalyse aktyviausia aprangos e. prekyba
„Apklausa parodė, kad dauguma gyventojų įpratę elektroniškai atsiskaityti už komunalines paslaugas, televiziją ir internetą. Vis dėlto daugiausia Lietuvoje apklaustų žmonių atkreipia dėmesį, kad internete dažniausiai yra linkę pinigus leisti drabužiams (50 proc.), kosmetikai ir grožio prekėms (33 proc.), taip pat – įvairiems vaistinių siūlomiems preparatams (40 proc.)“, – pastebi Vidmantas Markevičius, SEB banko Elektroninės komercijos vadovas.
Pasak jo, populiariausių pirkinių kategorijos atskleidžia, kurių sričių prekybininkai yra pasiekę didžiausią e. komercijos pažangą, ir įrodo, jog tiek vietinės, tiek tarptautinės aprangos prekybos platformos turi susiformavusį klientų ratą Lietuvoje. Pritraukti šimtus tūkstančių klientų, eksperto teigimu, drabužių e. parduotuvėms Baltijos šalių regione padėjo aktyvi rinkodara, patogūs mokėjimai ir kitos lanksčios sąlygos, pavyzdžiui, tai, kad pirkėjai gali greitai ir nemokamai grąžinti pirkinius, jeigu jie netiko. Panašią drabužių e. parduotuvių populiarumo tendenciją parodė SEB banko iniciatyva atlikti tyrimai Latvijoje ir Estijoje.
Apžvelgdamas maisto papildų, vitaminų ir medicinos priemonių e. prekybą, V. Markevičius išskiria vaistinių aktyvumą ir į elektroninę erdvę klientus nukreipiančią kainodarą. Akcentuojant nuolaidas, vaistinių klientai skatinami pirkti iš namų.
Mato neišnaudotų galimybių
Tyrimo duomenimis, maždaug 3 iš 5 asmenų apsipirkti internetu masina patirtis ir nuostata, kad e. prekybos erdvėje kainų prekės yra patrauklesnės. Tačiau galimybė lyginti kainas ir rasti geriausią variantą šiuo metu atrodo svarbi vos 7 proc. apklaustųjų. Anot SEB banko eksperto V. Markevičiaus, tai rodo, kad pirkėjai per mažai linkę įsitraukti į mažiausios kainos paieškas. Taigi, e. prekybos potencialas šioje srityje dar neišjudintas.
„Kitas svarbus e. prekybos privalumas, kurį kol kas akcentuoja tik apie trečdalis visų pirkėjų, yra platus produktų asortimentas ir pasirinkimas. E. parduotuvei nebūtina visko sandėliuoti, daug svarbiau yra užsitikrinti pakankamą bei greitą tiekimą ir pristatymą klientams“, – dalijasi V. Markevičius ir prognozuoja, kad ateityje e. parduotuvių ir e. prekyviečių asortimentas taps kur kas didesniu privalumu pirkėjams. Mat jau dabar apklausa rodo, jog 59 proc. jauniausio amžiaus (18–24 metų) respondentų teigia, kad apsipirkti internetu juos ir jas vilioja plataus pasirinkimo galimybės. Palyginkime: 55–64 metų amžiaus grupėje tokios nuomonės mažiau negu trečdalis (28 proc.) asmenų.
Svarbiausia priežastimi, kodėl perka internetu, net 84 proc. apklaustųjų nurodė patogumą. Antras nurodytas privalumas (61 proc.) buvo laiko taupymas. Įsitikinimas, kad kainos e. parduotuvėse yra geresnės negu fizinėse, motyvuoja 58 proc. respondentų.
Nustebino skaitmeninių reklamų vertinimas
SEB banko atstovo teigimu, dalį populiariausių atsakymų buvo galima nuspėti. Tačiau viena labiausiai nustebinusių tyrimo išvadų jis laiko 48 proc. palaikymą, kurį pelnė interneto reklama, nuvedanti tiesiai į e. parduotuves. Ekspertas pastebi, kad tai prieštarauja vyraujančiai nuomonei, jog reklama internete erzina, yra įkyri ir praranda efektyvumą. Naujausia apklausa rodo, kad skaitmeninė reklama veikia efektyviai ir pusės žmonių yra vertinama kaip naudinga. Nuomonės formuotojų rekomendacijas, kaip motyvą pirkti, nurodė daugiau negu trečdalis (34 proc.) tyrimo dalyvių.
Apklausos duomenimis, didžiausia dalis (46 proc.) gyventojų internete perka maždaug kartą per mėnesį, 20 proc. – kiekvieną savaitę. 30 proc. pirkėjų iš e. parduotuvių asortimento ką nors išsirenka rečiau negu kartą per mėnesį. Lietuvos respondentų, kurie niekada neapsiperka elektroninėje erdvėje, yra vos 2 procentai. Aktyviausi e. parduotuvių pirkėjai priklauso 25–44 metų amžiaus grupei. Vilniečiai e. parduotuvėse naršo bei perka dažniau negu kitų šalies regionų gyventojai.
Šių metų spalio mėn. SEB banko užsakymu apklausą trijose Baltijos šalyse atliko tyrimų bendrovė „Norstat“. Joje dalyvavo 1000 lietuvių, 1000 latvių ir 1000 estų nuo 18 iki 74 metų.