Edvinas Jaloveckas. Paprastumas – tikroji naujovė pensijų srityje
Ar įmanoma diegti naujoves pensijų kaupimo srityje – srityje, kuri dažniausiai laikoma labai tradicine, inertiška ir gal net nuobodžia?
Atrodo, kad Baltijos šalyse veikiančios pensijų sistemos turi visus reikiamus ir esminius elementus. Pensijų fondų valdytojai konkuruoja tarpusavyje, siūlydami pensijai kaupti įvairiausiuose fonduose – nuo pasyviai iki aktyviai valdomų. Be to, dauguma šių paslaugų jau yra gana skaitmenizuotos.
Tačiau turint omenyje nepakankamą visuomenės sąmoningumą, žemą pasitikėjimo pensijų sistema lygį ir nedideles savanoriško kaupimo apimtis (82 proc. Baltijos šalių gyventojų vis dar reguliariai nekaupia savo pensijai*), atrodo, kad kažko vis tik trūksta.
Manau, kad trūkstama dėlionės dalis – tai paprastumas.
Savanoriškas kaupimas pensijai visose trijose Baltijos šalyse yra paremtas aktyviu dalyvio įsitraukimu – kiekvienas iš mūsų turi atlikti tam tikrus veiksmus: pradėti kaupti anksti, nuspręsti, kokią sumą skirti reguliariam kaupimui, metams bėgant didinti kaupimui skiriamą įmoką, pasirinkti tinkamos rizikos pensijų fondą ir nepamiršti jį pakeisti, priklausomai nuo savo amžiaus. Jei ką nors praleidžiame arba priimame neteisingą sprendimą, kyla rizika, kad pensijoje turėsime mažas pajamas.
O ši tendencija išties reali ir grėsminga – Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos duomenimis, 2050 m. visose Baltijos šalyse 100 mokesčių mokėtojų teks 55 pensininkai, tačiau trečdalis dabartinių pensininkų jau dabar gyvena skurde**.
Kaip atrodo paprastumas pensijos kaupimo kontekste?
Paprastumas, kaip ir pensija, nėra raketų mokslas. Pensijos kaupimo kontekste paprastumas atsiskleidžia kaip pirmenybė kliento poreikiams, skaidrumas ir efektyvumas.
Pirma, klientas turėtų būti nuo pat pradžių įtrauktas į paslaugos kūrimą, o ne tik į jos įsigijimą. Nuo pat vizijos iki jos įgyvendinimo – vartotojų poreikiai turi būti pirmoje vietoje, o kiekvienas paslaugos kūrimo etapas turėtų būti suderintas ir išbandytas su klientais, siekiant patikrinti, ar paslaugų kokybė atitinka jų lūkesčius.
Antra – pristatant paslaugą rinkai, itin svarbu vaidmenį atlieka skaidrumas, nes nuo jo priklauso ir vartotojų pasitikėjimas visa pensijų sistema. Klientui viskas visada turi būti aišku nuo A iki Z. Tai apima paslaugos sutarties sudarymą, dokumentų pateikimą, investicijų mechanizmo aiškumą, informaciją apie mokamus mokesčius, pinigų pervedimo į pensijos sąskaitą procesą. Šiuos dalykus klientas turėtų suprasti, net ir neskirdamas tam daug laiko ir pastangų.
Trečia, privalu veikti efektyviai ir pasitelkti pilnai skaitmeninius sprendimus. Klientai turi aukštus reikalavimus patogiems internetinės bankininkystės sprendimams, todėl privalome jiems juos suteikti. Tai apima technologiškai pažangius sprendimus su automatizuotais sprendimais, nuotolinį klientų aptarnavimą ir visų pageidaujamų sutarties keitimų atlikimą internetu.
Ar paprastumas veikia praktikoje ir ar turime išties paprastų kaupimo pensijai paslaugų Lietuvoje? Atsakymas yra taip, nes tokios paslaugos yra būtinos, norint užtikrinti visuomenei pakankamą pensiją. Mes neturime kovoti su klientų įpročiais, turime kurti paprastus sprendimus, atitinkančius klientų poreikius ir padedančius jiems siekti užsibrėžtų tikslų.
Prieš kelis mėnesius pristatėme „Kitos kartos pensiją “, kuri, tikime, visiškai pakeis žmonių požiūrį į pensiją. Taip, rinkoje yra ir kitų kaupimo pensijai paslaugų, tačiau išsiskiriame paprastumu, kuris yra esminis šios paslaugos bruožas.
- Prenumeratos principas – paprasta sudaryti sutartį, pradėti mokėti įmokas, jas laikinai sustabdyti, padidinti, sumažinti, nutraukti sutartį ir pan.
- Jums nereikia būti investicijų ar finansų rinkų ekspertu! Su „Kitos kartos pensija“ jums nereikės priimti jokių su investavimu susijusių sprendimų.
- Tinkama rizika reikiamu laiku. „Kitos kartos pensijos“ investavimo strategija parenka investavimo rizikos lygį, atsižvelgdama į jūsų amžių, o tai ilgainiui gali jums padėti sukaupti daugiau.
- Sąžiningi ir mažėjantys mokesčiai. Augant jūsų sukauptoms lėšoms, „Kitos kartos pensijos“ mokestis mažėja.
Stebėdami, kokie yra mūsų taupymo įpročiai ir poreikiai, matome, kad kaupimas pensijai nėra mūsų prioritetų sąraše tol, kol tampa per vėlu. Todėl kaupimas pensijai turi būti kiek įmanoma paprastesnis – kaip filmų peržiūros platformos prenumerata arba kaip „Kitos kartos pensija“. Tik taip galėsime paskatinti tuos 82 proc. žmonių pradėti galvoti apie savo finansinę ateitį.
*SEB Baltijos šalių pensijų tyrimas, 2022 m.
**EBPO pensijų apžvalga, 2022 m.
Komentaro autorius Edvinas Jaloveckas, „SEB Life and Pension Baltic SE“ Nuotolinių kanalų departamento direktorius
„SEB Life and Pension Baltic SE“ Lietuvos filialas teikia investicinio gyvybės draudimo paslaugą. Investicijų grąža yra susijusi su rizika, jų vertė gali mažėti arba didėti, o tai, kad anksčiau grąža buvo teigiama, nereiškia, kad tokia ji bus ir ateityje. Jūsų kaupiamų lėšų vertė gali didėti arba mažėti. Yra tikimybė, kad atgausite mažiau nei įmokėsite arba prarasite savo lėšas. Visa investavimo rizika tenka Jums. Prieš pradėdami kaupti susipažinkite su detaliu paslaugos aprašymu ir investavimo strategija. Išsamesnė informacija apie paslaugą pateikta mūsų draudimo taisyklėse.